söndag 22 juli 2007

Renanthera

ren-AN-the-ra

Som många säkert vet så är jag en Vandast och älskar att odla Vanda och dess släktingar trots att det inte går enligt många ”experter”. Jag kan med glädje se att många har blivit smittade av min sjukdom och vi är idag många som med framgång odlar Vanda i boningsrum.

För ca: fem år sedan fick jag upp ögonen för släktet Renanthera som idag omfattar 21 arter från syd-östra Asien till Filippinerna. Här finns allt från mycket varmväxande arter som storiei, philippinensis och bella till dom svalare citrina, imschootiana och vietnamensis. Jag tänkte berätta lite om de tre sistnämnda arterna.

Då vi, Nordvästra Skånes Orkidésällskap (NSO), bildades år 2005 behövde vi en blomma till vårt emblem. Lotten föll efter mycket resonemang på Renanthera vietnamensis som var en relativt ny art och som vi just fått tag på.

Denna art hittades år 2000 i Vietnam och blev registrerad år 2002. Lite fakta om arten.
Den första plantan hittades i Ha Giang provinsen i Quang Ba distriktet, vid byn Sin Suoi Ho på östra sidan av Sin Suoi Ho floden, på 650-750 meters höjd. Latitud 23° 6' 57" N, Longitud 105° 1' 48" Ö.

I samma region växer Renanthera citrina och Renanthera imschootiana och kanske är det en hybrid mellan dessa två istället för en ny art. Det får framtida DNA analyser ge svar på.

citrina
Vietnam, epifyt
Denna art växer i provinserna Cao Bang och Hoa Binh i norra Vietnam. Den växer på 800 till 1200 meters höjd i öppna skogar längs kalkstens klippor. Arten kan bli 12-40 cm hög och blommar i december till februari med 7-20 blommor på en 15-40cm lång blomstängel.



imschootiana
Assam, Burma, syd Kina, Laos och Vietnam, epifyt
Växer på 500 till 1500 meters höjd på trädstammar i låglandsskogar. Arten blir 40-90cm hög och blommar under våren och sommaren på 30-80 cm långa blomstänglar. De röda blommorna är 5-6 cm och mycket hållbara.



vietnamensis
Norra Vietnam, litofyt/epifyt
Denna art är det senaste tillskottet till Renanthera släktet och är nära besläktad med Renanthera imschootiana. Arten hittades så sent som år 2000 och växer i provinsen Ha Giang i norra Vietnam på 600 till 1200 meters höjd i öppna skogar längs kalkstens klippor. Plantan blir 20-40 cm hög och blommar under våren med 4-7 cm stora blommor på 20-45cm långa blomstänglar. Blomfärgen är röd-orange till gul-orange.



Odling
Dom kallväxande Renanthera odlar jag utomhus i min pergola från ca: maj månad tills i slutet av september. Övrig tid hänger dom i mitt vardagsrumsfönster med extra belysning. I sin naturliga miljö har dom en kallare period under vintermånaderna men genom att göra på detta vis vänder man på året så att plantorna har sin sommar med konstant högre temperatur på vintern. Detta medför att plantorna oftast blommar på ”fel” årstid men det gör mig inget. Huvudsaken är att det går bra på detta vis.

Dom odlas bäst i träkorgar med eller utan kompost. Jag har de flesta i EpiWeb som dom verkar trivas bra i. Dom vill gärna ha en ljus växtplats med delvis direkt solljus. Efter blomningen vill dom ha mindre vatten och gödning en kortare period. I övrigt odlas Renanthera under samma förutsättningar som Vanda.

Inga kommentarer: